ازدواج و زناشویی
آداب آمیزش با همسر بر خلاف ادیانی که زناشویی و روابط جنسی را مغایر با معنویات میدانند,اسلام به آن به قداست مینگرد و بدان ترغیب میکند و برای آن اجر و پاداش بسیار قائل است . در بعضی روایات آمده است : وقتی بنده مسلمان دست همسرش را میگیرد ده حسن
آداب
آميزش با همسر
بر خلاف ادياني كه زناشويي و روابط جنسي را مغاير با معنويات
ميدانند,اسلام به آن به قداست مينگرد و بدان ترغيب ميكند و براي آن اجر و پاداش بسيار قائل است .
در بعضي روايات
آمده است : وقتي بنده مسلمان دست همسرش را ميگيرد ده حسنه در نامه
عملش ثبت و ده گناه از
نامه عملش محوميشود.
وقتي او را ميبوسد صد حسنه در نامه عملش
ثبت و صد گناه از نامه عملش
محو ميشود.
وقتي عمل زناشويي انجام ميدهد هزار حسنه در
نامه عملش ثبت و هزار
گناه از نامه عملش محو ميشود و فرشتگان در آن محل حاضر ميشوند.
وقتي زن و مرد غسل ميكنند
به تعداد موهاي بدنشان حسنه در نامه عمل آنها ثبت و به همان
تعداد از گناهان آنها بخشوده ميشود...(1)
جايگاه والاي
آميزش جنسي در فرهنگ اسلامي ناشي از اين واقعيت است كه انسان هر چه در
اين
زمينه اشباع باشد, زمينه گناه و مفاسد اخلاقي در اجتماع ازبين ميرود.
در حديث است كه :
وقتي مرد مسلمان با همسرش آميزش ميكند,شيطان به گريه ميافتد.
(2)
(مسأ له 1995) بعضي از مستحبات آميزش :
# هنگام آميزش
بگويد: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم , بسم الله الرحمن الرحيم .
# دعا براي آنكه خداوند
پسري صالح و سالم نصيب او كند.
# با وضو بودن به خصوص اگر زن حامله
باشد.
# ملاعبه و معاشقه قبل از آميزش .
# طول دادن آميزش .
# درنگ كردن براي ارضاي كامل زن .
# انتخاب مكاني كاملا مستور از ديد ديگران .
# آميزش هنگامي كه زن تمايل به آميزش داشته باشد.
# آميزش در شبهاي دوشنبه , سه شنبه , پنجشنبه و جمعه .
# آميزش در ظهر پنجشنبه و عصر جمعه .
(مسأ له 1996) بعضي از مكروهات آميزش عبارتند از:
# آميزش در شبي كه خسوف شده است .
# آميزش در روزي كه كسوف شده است .
# آميزش در روزي كه زلزله يا طوفان شده است .
# آميزش هنگام غروب قبل از ناپديد شدن شفق .
# آميزش در فاصله طلوع فجر تا طلوع خورشيد.
# آميزش
در موقعي كه ماه در محاق است .
(سه شب آخر ماه كه ماه رؤيت نميشود)
# آميزش
در شب اول هر ماه غير از شب اول ماه رمضان كه آميزش در آن مستحب است .
# آميزش در شب نيمه هر ماه به خصوص شب نيمه ماه شعبان .
# آميزش در شب چهارشنبه .
# آميزش در شب عيد قربان و شب عيد فطر.
# آميزش در وضعيت كاملا عريان .
# آميزش در حضور كسي كه او را ميبيند حتي كودك .
# آميزش رو به قبله يا پشت به قبله .
# آميزش در كشتي .
# آميزش با شكم پر.
# آميزش در موقعي كه زن يا مرد موهاي خود را رنگ بسته باشد.
# آميزش در وضعيت ايستاده .
# آميزش در زير آسمان .
# آميزش در زير درخت ميوه .
# آميزش در مسافرتي كه براي غسل به آب دسترسي ندارد.
# آميزش با انگشتري كه نام خدا يا آيه اي از قرآن بر آن نقش بسته است .
# آميزش با پير زنان .
# سخن گفتن در حال آميزش به خصوص براي مرد.
# نگاه كردن به عورت زن .
# آميزش در حال
احتلام قبل از غسل , ولي در صورتي كه بدون فاصله چند بارآميزش صورت
گيرد, مكروه
نيست .
نيز مكروه است بعد از آميزش با دستمال مشترك خود را پاك كنند.
#
(مسأ له 1997) هرگاه
مرد در روزه ماه رمضان يا در زمان قاعدگي زن با اونزديكي كندمعصيت
كرده , ولي اگر بچه اي از آنان به وجود آيد حلال زاده است .
آبستني مصنوعي (تلقيح ) اگر مردي قادر به بارور ساختن همسرش نباشد و با همسرش موافقت
كند كه با تزريق نطفه خود
يا نطفه مرد ديگري بدون نزديكي آبستن شود, آيا چنين چيزي جايز است ؟
(مسأ له 1998) اگر
مرد مني خود را در رحم همسر خود وارد نمايد ـ با هروسيله اي كه باشد ـ
اشكال ندارد ولي
بايد از مقدمات حرام پرهيز نمايند.
پس اگر مرد با رضايت همسر اين كار را
خودش انجام دهد و مني
خود را به شكل حلالي بگيرد و در رحم او تزريق نمايد مانعي ندارد, و
نوزاد حلال زاده و فرزند آنهاست .
(مسأ له 1999)
اگر مني مرد را در رحم همسرش وارد نمايند ـ هر چند مقدمات آن حرام باشد ـ
و از آن بچه اي متولد
شود, بدون اشكال كودك متعلق به آن زن و مرد است و همه احكام فرزند
بر او جاري ميشود; يعني هم محرم است وهم ارث ميبرد.
(مسأ له 2000) جايز
نيست مني مرد اجنبي را وارد رحم زن اجنبي نمايند, چه با اجازه زن باشد
يا بدون اجازه او, و
چه شوهر داشته باشد يا نداشته باشد, وچه با اجازه شوهر باشد يا بدون اجازه .
(مسأ له 2001) اگر مني
مردي را داخل رحم زن اجنبي نمايند و بر اثر آن بچه اي به دنيا آيد دو
صورت دارد:
الف : اگر اين كار با
علم و عمد صورت گرفته باشد, بايد در تمام مسائل بين احكام حلال زاده و
ولد زنا احتياط شود.
ولي اگر بچه دختر باشد نميتواند بامرد صاحب مني و مردان ديگري كه
اگر به عقد صحيح بود
محرم او ميشدندازدواج كند; و اگر بچه پسر باشد نميتواند با مادرش و
نيز
با زنان ديگري كه اگر به عقد صحيح بود محرم او ميشدند ازدواج نمايد.
ب : اگر اين عمل از
روي شبهه انجام گرفته باشد ـ مثلا مرد گمان ميكرده كه زن خودش ميباشد
و زن نيز گمان ميكرده
مني شوهر خودش است و بعد ازعمل معلوم شود چنين نبوده ـ بچه
شرعا از مرد صاحب مني و آن زن است وتمام احكام فرزندي را دارا ميباشد.
(مسأ له 2002) اگر جنيني
را در حالي كه نطفه است يا به صورت علقه يا مضغه و يا بعد از دميده
شدن روح در آن به
رحم زن ديگري منتقل كنند و در آن رحم رشد و پرورش يابد و متولد شود,
بايد در احكام مادري نسبت به زن اول وهمچنين زن دوم احتياط كند.
مسائل سقط جنين و جلوگيري (مسأ له 2003) سقط كردن جنين مطلقا ـ چه روح در آن دميده
باشد يا نه و چه جنين از حلال باشد يا از زنا ـ حرام
است و ديه نيز دارد, ولي اگر روح در جنين دميده نشده باشد و به تشخيص
پزشك حاذق و موثق زنده ماندن مادر متوقف بر سقط آن باشد, اشكال ندارد.
(مسأ له 2004) اگر زني از زنا آبستن شود, جايز نيست بچه اش را سقط كند.
(مسأ له 2005) اگر
حكومت صالح اسلامي احيانا مصلحت جامعه را در كنترل و تنظيم خانواده
تشخيص دهد, تشويق
جامعه نسبت به آن با راهنمايي راههاي حلال و منع از راههاي حرام ـ از
قبيل سقط
جنين ـ مانعي ندارد ولي الزام افراد به محدود نمودن نسل جايز نيست .
(مسأ له 2006)
اگر به تشخيص كارشناسان مورد وثوق , روند رشد جمعيت ,كشور را در معرض
اختلال نظم عمومي
يا وابستگي اقتصادي يا سياسي به اجانب قرار دهد, بر همه مردم واجب
است
از طريق پيشگيريهاي مشروع ازچنين پيشامدهايي جلوگيري كنند.
(مسأ له 2007) عقيم
كردن زن و مرد چنانچه به طور دائمي و كلي باشد اشكال دارد مگر در
موارد ضرورت ,
يعني مواردي كه معالجه و سلامت زن يا مردمنحصرا متوقف بر آن باشد.
(مسأ له 2008) جلوگيريهاي
موقت به وسيله قرص يا آمپول ـ با تجويز پزشك متخصص ـ و نيز با
بيرون
ريختن نطفه توسط مرد يا استفاده از وسايل جلوگيري اشكال ندارد.
همچنين بستن
لوله هاي مرد يا زن اگر به طور موقت باشد و عمل جراحي به وسيله جنس
مخالف صورت نگيرد
و مستلزم نگاه به عورت يا لمس آن توسط كسي كه نگاه و لمس او حرام
است نباشد اشكال ندارد.
(مسأ له 2009) كار گذاردن
حلقه آيودي براي جلوگيري از بارداري اگر مستلزم لمس يا نگاه به
عورت نباشد, اشكال ندارد.
(مسأ له 2010)
بيرون ريختن نطفه در حال نزديكي توسط شوهر در مورد زن دائمي بدون
رضايت او مكروه است
و در مورد متعه اشكال ندارد.
ولي زن ـ دائمي باشد يا متعه ـ حق ندارد
بدون رضايت شوهر كاري كند كه نطفه مردبيرون بريزد.
پاورقي
1ـ مستدرك
الوسائل , كتاب النكاح 2ـ همان مدرك .